måndag 25 januari 2016

Bilduppgift årskurs 9

Konstnären – inför redovisning


Du ska muntligt redovisa konstnären du jobbat med under hösten inför klassen. Till din hjälp har du det papper som du fyllde i innan jul, men det behöver i de flesta fall bearbetas och fyllas ut med ny information.

Ta reda på vad konstnären heter. (Oftast räcker efternamnet.)

När levde konstnären? (exakta datum är inte jätteviktigt, men under vilken tidsperiod)

Hur levde konstnären? Finns några avgörande livshändelser som påverkade konstnärskapet?

Vilka utbildningar gick konstnären?

Vilken konstriktning tillhörde konstnären och vad var typiskt för den konstriktningen? (Romantik, renässans, rokoko, expressionism, popkonst etc.)
Ge exempel på andra konstnärer som tillhörde samma konstriktning.

Ta reda på några kända verk av konstnären.

Var kan man se konstnärens verk idag?

Vad var det som gjorde att du fastnade för den bild som du jobbat med?

Hur har du tänkt när du har gjort din parafras?


Tänk på att försöka ta reda på så pass mycket fakta att du kan ”berätta” för dina klasskamrater, inte bara rabbla fakta. Om din information innehåller svåra ord, så måste du skriva om den med dina egna ord.

Bildjohan kommer att sitta med en dator med wikipedia under redovisningen. Att bara rabbla fakta därifrån rakt av godkännes icke. Svåra ord måste förklaras, annars kommer bildjohan fråga vad det betyder.

Redovisningen ska vara intressant för dina klasskamrater. Den kommer inte att ”klockas”, men det är klart att om man kan berätta intressanta fakta under en längre tid, så ökar chansen att nå högre mål. Samtidigt ökar risken att man bara står och svamlar, vilket inte är betygsgrundande.

Fakta finns på Internet, men det finns också mycket fakta i böcker. Böcker finns bl.a. i bildsalen, på bibliotek och på stadsbiblioteket.

Riktlinje:
E – stödord på ett papper, C – få stödord som hjälp, A – berättar flytande.



Lycka till! /Bildjohan